Behöver katt-åsikter!

Mamma: Taxar gillar katter. Fanny åt upp en katt, fråga din pappa.
Jag: Jag antar att det blir så med grythundar...
Bertil: Ja, kattgryta.




I alla fall
, det jag nu funderar över är för och nackdelar med att skaffa en kattunge!
Så här är läget; jag ska snart flytta till en liten stuga på landet, och känner att en liten kompanion blir bra när det är mörkt och så vidare.
Jag har pluggat kattkostander och tror att jag kommer att klara det ekonomiskt.
Men jag har ingen aning om det är bra för katten att jag skaffar den!
Jag kommer att åka till skolan varje vardag från ca sju på morgonen och kommer hem ca halv fem på eftermiddagen.
Min mor har sagt att hon ser gärna till den någon gång per dag när jag är borta. Jag kommer att bo i stugan i minst ett år vad jag vet nu, men efter det kommer jag att söka vidare och antagligen flytta till lägenhet, med katten i så fall.
Och nu undrar jag:
Är det bäst med utekatt eller innekatt med tanke på var jag bor någonstans och att jag inte kommer att vara hemma hela dagarna?
Hur gör jag med kissningen, sele, kattlåda eller fritt ute?

Jag blir så tacksam om ni kan ge mig ett svar!
/Biz

(Katt på bild heter Räkan och bor i Skåne.)

Kommentarer
Postat av: Frida - fighting crime at night

Alltså om du bestämmer dig för att låta den vara ute tror jag inte du ska låta den gå själv de första månaderna, ha den i sele då. Annars kan den springa iväg :o om du bor näääära en stor väg är det ganska risky att låta den gå själv alls.



Och om du bestämmer dig för att låta den vara inne-katt måste den ha kattlåda! Du kan ju fortfarande ta ut den i sele osv och låta den kissa ute men den måste lära sig göra det inne, annars blir det 1: katastrof när den inte blir utsläppt 2: ingen sömn för Bea när katten vill kissa på natten xD



Att den får vara själv när du är i skolan ska inte vara något problem.



Jag är inte helt säker på det här eftersom jag alltid bott på landet och haft katter som gått in och ut som de vill, men en gissning är att det vore bäst för kissen att vara, i alla fall mest, innekatt om du planerar att ta med den till en lägenhet sen. Och ta ut den under bevakning/i sele i så fall, annars tror jag det skulle bli en väldigt ledsen katt om den gick från utomhuskatt till lägenhetskatt..



Sen tror jag egentligen att katten har det roligare om den får gå ute när du inte är hemma, men som sagt, jag gissar att den blir deprimerad av att bo i lägenhet sen... Men om du har den inne på dagarna måste den kunna underhålla sig själv! Och ha något att klättra på + vässa klorna på :D

2010-08-01 @ 21:25:13
URL: http://blueberrybells.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Katter är väldigt självständiga, så den kan vara hemma själv utan problem.

Personligen tycker jag det är mest snällt mot katten att ha den inne, man vill ju inte att den blir påkörd eller springer bort. Lär den kattlåda och ta ut den i sele ibland.

2010-08-01 @ 22:05:35
URL: http://katastrofal.wordpress.com/
Postat av: Sara S

Vi skaffade katter för lite drygt två år sen. Det första året fick katterna bara vistas inne, dels för att vi ville sterilisera dem innan (honkatter båda två) och för att de skulle vara vuxna. Det gick hur bra som helst att ta ut dem sedan på sommaren utan sele eller koppel. De var väldigt försiktiga i början. :)



Jag vet inte riktigt om katten kommer vantrivas i lägenhet senare, möjligtvis ifall den varit ren utekatt... men annars tror jag det ska gå bra. Jag har i alla fall planerat att ta med min katt Stella sen när jag ska plugga vidare något år efter gymnasiet :)

2010-08-01 @ 22:08:03
URL: http://aventurine.devote.se
Postat av: Frida - fighting crime at night

Sv: ingen orsak, lycka till! ^^

2010-08-02 @ 16:40:04
URL: http://blueberrybells.blogg.se/
Postat av: Erika

Katter klarar sig rätt bra ensamma så det gör nog inget att du är borta på dagen.

Om du ska flytta till en lägenhet i framtiden så kanske du ska fundera på att låta katten vara innekatt, det blir ju en stor omställning annars om den får vara ute och så helt plötsligt så får den inte gå ut.

Mina katter var innekatter de första fyra åren, men nu har de varit utekatter i sex år och de skulle inte gå att göra dem till innekatter igen. Då skulle de vantrivas för mycket.

2010-08-03 @ 20:23:49
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Erika

Sv. Det låter bra =)

2010-08-04 @ 21:34:38
URL: http://morgondimma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0