Nu har jag bestämt mig, tror jag.

Jag vill bli vegetarian.
Men jag älskar kött så mycket att jag bryter mitt löfte om att bli veggie bara dagen efter.
Jag är alltså inte så viljestark, som ni kanske märkte i det förra inlägget om skorna... ;)
Men jag vet så väl om att köttillverkningen inte alls är bra för miljön. Därför tog jag reda på det köttet som är "mest skadligt" för miljön och kom fram till att det är nötkött.
Och för att vara helt exakt hundra procent säker smsade jag 118100!
Här är svaret:
"En ko väger ca 1000 kg vid slakt, varav ca 500 kg är kött. Kon slaktas vid 2 års ålder. 2 år motsvarar 16 ton koldioxid. 16000 / 500 = 32 kg koldioxid per kilo kött."

Så nu har jag bestämt mig, jag ska sluta äta nötkött, så har jag kommit en bit på vägen.

(Bild lånad. Klicka på bilden för att komma till sidan jag hittade den på.)

/Biz


Kommentarer
Postat av: Isabelle

Ett tips annars är att bara äta ekologiskt kött. :) En gammal klasskamrat till mig ville också bli vegetarian men hade samma problem som du, hon valde bort allt kött som inte var ekologiskt.

Iof, är det ganska lätt att göra här i Järna för vi har så många lokalslakterier och endast ekologiska bönder, så... *-)

Men lycka till iaf! :D (Y)

2010-10-01 @ 12:03:00
Postat av: chiaki

lycka till! :D

jag är "halvvegetarian", äter inte gris/nötkött utan bara fågel och fisk!

Det funkar riktigt bra nu. Det var jobbigt i början eftersom min familj inte ville acceptera det (jag tror dom trodde att jag försökte svälta mej eller nåt genom att börja undvika en massa mat, speciellt eftersom jag inte kunde säga varför) men nu har det blivit som en vana och jag steker bara ett ägg eller värmer en grönsaksbiff när dom andra vill ha kött ^^ så det går säkert bra för dej med :)

2010-10-02 @ 14:59:50
URL: http://xchiaki.blogg.se/
Postat av: Biz

Isabelle: Det låter ju asbra! Bara att sånt kött brukar ofta vara sjukt mycket dyrare än annat kött och jag är ju fattig student nu... Men ja det går nog bra! Klappar mig själv på ryggen :)

2010-10-03 @ 16:02:03
URL: http://pinkbiz.blogg.se/
Postat av: Amanda

Söt blogg ^_^

2010-10-04 @ 15:56:02
URL: http://bananasisformonkeys.blogg.se/
Postat av: Louise

Bra att du kan sluta med något slags kött iallafall! :)

Är vegetarian, men äter fisk och skaldjur! :)

2010-10-13 @ 16:10:10
URL: http://louiseeleonoras.blogg.se/
Postat av: Anonym

denna borde räcka att se på som motivation om man har ett hjärta i kroppen:

http://video.google.com/videoplay?docid=6361872964130308142#

2010-10-14 @ 12:26:30
Postat av: Maja

Hej! Jag är vegetarian, och har varit det sen 5 års ålder. Vegetariskt är gott, om man kan bra recept. Testa dig fram redan nu och se om du kanske hittar recept som är godare än kött! Då kan du lättare bli vegetarian. Det funkar faktiskt. Fast det är enklare att bli vegetarian som liten...

2011-03-25 @ 14:32:22
Postat av: Biz

Maja: Hej! Tack så mycket för tipsen :) Kram /Biz

2011-03-25 @ 18:45:41
URL: http://pinkbiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0