Gör juliga apelsinnejlikor

Nu börjar julen närma sig riktigt fort!
Så idag pysslade min mor och jag ihop två stycken apelsinnejlikor på några minuter.
Jag tänkte göra ett litet "How-to" inlägg om hur du gör dem :)
De luktar inte bara gott, utan ser väldigt vackra ut.

Du behöver:
Apelsin
Torkade kryddnejlikor (Finns i påsar att köpa)
Ett band


Börja med att lägga bandet under apelsinen.
När du har gjort det är det bara att göra som när man sätter band på paket, dvs vända på apelsinen och göra ett litet kors längst upp:

Detta gör du genom att vända på apelsinen med bandet fortfarande under apelsinen som på översta bilden.
Det ni ser ovan är alltså "krysset".
Nu vänder ni tillbaka till "undersidan" (första bilden.) Det är bara som att slå snöre på paket.

När du har gjort en knut för att sätta fast bandet kan du säkra det genom att använda knappnålar.
Själv använder jag miljoner nålar eftersom att bandet kan lossna annars. (Eller så har jag bara otur med det XD)

Nu är det bara att göra en rosett (Valfritt) och sätta i nejlikorna :)
Det är enkelt, bara att trycka in dem i apelsinen.
Det kan göra lite ont på fingret efter ett tag ;)

Sådär! Nu är det bara att knyta fast det långa bandet varhelst du vill ha den.
Lingo ville äta upp den, så kanske inte så bra att hänga för långt ner ;)
Ett bra ställe är i lampan, inte för nära själva lyset bara.

Lycka till!

/Biz

Kommentarer
Postat av: Bodil

Oh men vad mysigt, jag vill med julpyssla!! :D <3

2009-12-03 @ 20:21:18
URL: http://hopethatyouchoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0